At å gi merverdi til kunden er et smart trekk, er velkjent. Få  gjør det bedre enn Telenor.

Det er ikke bare opplevelsen av service- det er service, når Telenor gir 2 ekstra GB pr mnd uten ekstra kostnad. Når jeg i tillegg får Data Rollover en måned for tidlig, uten at de trekker det tilbake, mistenker jeg at det ikke bare er en ærlig feil, men et genialt markedsføringstriks gjort med overlegg. Om det fungerte? Vel, siden du leser dette, vil jeg si ja.

Det skal litt til for å kunne tjene seg rik på word of mouth. Ideen er jo uansett like enkel som den er genial – Gi dine kunder merverdi, og la de fortelle om det til sine venner. Slik får én god opplevelse “gratis” reklame og PR til ti nye personer. Når reklamen på tv sier at jeg skal kjøpe noe, er det ikke sikkert de treffer. Når en god venn derimot, anbefaler noe, er punchen mye kraftigere. Noen skjønner dette, og noen bruker det.

All forskning tilsier…

… at man stoler mer på de man kjenner godt, enn en fremmed. Det sier seg i grunn selv, men det er verdt å gi det litt oppmerksomhet, i en markedssetting. En gylden regel innen salg og markedsføring sier at man først skal gi verdi og kunnskap, og deretter selge. Da er nemlig troverdigheten på plass. Når jeg ser reklamer på tv i dag, føler jeg at alle skal selge noe på “kort varsel”. Det er nå eller aldri. Jeg vet lite om produktet, men de vil at jeg skal bruke pengene mine på det. Gjennom de siste årene med reklamer for Telenor har vi fått bli kjent med en liten familie, bestående av tre bekymrede voksne, og en ung gutt som klarer seg overraskende godt selv. Du lærer de å kjenne, mens de reiser gjennom Europa og møter på utfordringer som å ødelegge telefonen, gå tom for data og slite med å finne solid dekning.

Etterhvert føler man at man blir kjent med personene. Og når de forteller deg at Telenor er produktet som kan løse alle disse problemene, så tror man på det.

Altså

Jeg mener ikke at Telenor alltid har behandlet meg som en VIP, eller at jeg aldri har fått en feil faktura, men jeg sier at jeg oftere enn hos andre opplever å få mer igjen for pengene, enn jeg hadde sett for meg. Sånt setter jeg ekstremt pris på!

Kanskje er det deres måte å omgå monopolet på? Kanskje er det deres måte å mose konkurrentene på? Ikke vet jeg. Ikke bryr jeg meg heller.

LES OGSÅ “Endelig fredag! Nei faen, vent litt!?

LES OGSÅ “Nå Ær det nok, Rema

Det er ikke lenge siden jeg oppgraderte abonnementet mitt med mer inkludert data. Ikke fordi jeg ble solgt til, men fordi jeg ble anbefalt. Av Telenors kundeservice. Av en som klarte å begrense seg i oppsalget, og coache meg til en bedre “fit” for mitt bruk. Nordmenn hater å bli solgt til, men vi elsker å kjøpe. Jeg kjøpte. Ser jeg tilbake på det nå, vet jeg at jeg ble solgt til. Jeg ble rundsolgt etter alle kunstens regler. Hun klarte det jeg har forsøkt å klare i mange år 😀 Men det føltes aldri slik. Sånt blir det salg av.

Telenor – om dere leser dette: Fortsett med akkurat det. By på dere selv. Gi merverdi. Vær personlige. Vær gode på det folk trenger. Glem alt annet. Jeg digger dere. Det er ikke mange andre som deler ut VM-gull til alle og enhver heller, hehe 🙂

Takk!

Legg igjen en kommentar :)