Personlig trener André Askeland
Personlig trener André Askeland

Har du vurdert om du skal bli personlig trener? Dét syns jeg er sjukt kult! Da ville jeg investert litt tid i å lese nettopp dette innlegget. Her får du “Pros and cons” med å jobbe som personlig trener.

For å starte med det første først. 
Jeg tok min utdannelse som Personlig trener via Safe Education i fjor sommer, gjennom et intensiv-kurs sponset av Sats Elixia mot at jeg bandt meg til å jobbe der i to år. Du kommer inn i en bransje som skriker etter arbeidskraft, kompetanse og dyktige mennesker som også er gode med mennesker. Gjennom noen-og-tretti dager i strekk leste vi oss opp på alt fra muskler og skjelett, til nervesystemer, kosthold og salg. Samtidig jobbet vi knallhardt med trening i praksis, der vi testet ut alt vi lærte på hverandre. Det kurset kan jeg anbefale på det sterkeste.

Det som sjokkerte meg, var nivået på de som var med på kurset. Den første dagen følte jeg at jeg var den der som kunne minst av samtlige. Likevel viste det seg at vi alle hadde mye og lære, og i løpet av tiden vi var der jevnet ting seg mer ut. Så dersom du holder igjen med en utdannelse innen personlig trening fordi du er usikker på om du har det som skal til, rent teknisk, har du ingenting å bekymre deg for. Det er nok en fordel at du har trent før, og at du i det minste liker å trene, men ellers er du all clear.

Men over til poenget her. Det er noe fordeler og ulemper med å jobbe som personlig trener. Og du bør være smertelig klar over hva du går til, før du slutter i fast jobb for å følge drømmen. Jeg forteller det som jeg opplevde det, uten å sminke på sannheten. Vi kaster oss i det, med fordelen først.

PROS

  • Ha trening og en aktiv livsstil som yrke. Hver eneste dag
  • Du styrer i bunn og grunn timene dine helt selv. Starte senere en dag, eller ta en hel fredag fri? Helt opp til deg. Noen bryter opp dagen i to skift, og har fri midt på dagen. Helger jobber du ved ønske eller behov
  • Joggebukse på jobb. Ja, for noen er det drømmen i seg selv 😀 Glem at skjorta ikke er strøket, her er det joggebukse og joggesko som gjelder
  • Potensielt svært gode fortjenestemuligheter. Sky is the limit. Jobber du mange timer, og fyller timeplanen med kunder, kan du tjene så mye du orker. De fleste sentrene jobber med en stigende lønn, der du tjener mer og mer ettersom du får erfaring. Startlønnen er gjerne 200,- pr time, og kan strekke seg opp mot 4-500,-. I tillegg kommer bonuser og gruppetimer. (Vær obs på at det tar relativt lang tid å klatre, og at dette krever en enorm innsats)
  • Jobb med de du vil. Har du en kunde som kun trekker energi fra deg? Ditch vedkommende. Eller enda bedre; send kunden videre til en plagsom kollega 😉 
  • Vær med å se dine kunder få mestring, fremgang og et bedre liv. Flere av mine kunder kunne ringe meg, eller sende meg melding sent på kvelden for å takke for en fantastisk økt, klage på støl rumpe eller i ett helt spesielt tilfelle; fortelle meg at han var stuck på dass. Han var så støl at han ikke klarte å reise seg. Kundene dine kan kanskje for første gang kjenne på mestring rundt trening. Alt fordi du har vist de veien. Det er en fantastisk følelse.
  • Tren selv, mens du er på jobb! Det var et av de viktigste ankerpunktene for min del når jeg ble PT. Bare husk at du selvsagt ikke får betalt for kun å trene selv hele dagen. Dog kan det være god markedsføring dersom kunder som vandrer rundt på senteret ser deg trene, og gjerne med god teknikk. Da vil de lære.
  • Kom inn i en bransje der alle dine kollegaer har mange av de samme interessene som deg, og da særlig trening
  • Mulighet for å jobbe som freelancer og ta oppdrag på siden av. Dette innebærer å drive egne kurs, gruppetreninger, selge kostholdsråd og treningsprogrammer
  • Du får selv en ekstremt god innsikt i hvordan kroppen fungerer og hvordan du selv kan styre din egen trening best mulig
  • Fantastisk emne å small talke om på fester og familiemiddager. Alle har en mening om trening, og en god unnskyldning for hvorfor nettopp de ikke får til å trene 4 dager i uka

CONS

  • Svært ustabil lønn, og da særlig i starten. Har du ikke kunder, har du ikke inntekt. De første månedene er du nødt til å belage deg på svært lite lønn, med mindre du har et helt enormt trykk fra “the get go”
  • Du er helt nødt til å forberede deg på arbeidsdager som er opptil dobbelt så lange som i vanlige yrker. At jeg var på senteret i alt fra 10-15 timer var ikke bare nødvendig, det var forventet. Selv med så mange timer ble det ikke mer enn ca 5000,- utbetalt etter første måneden. Det var lite motiverende.
  • PT-yrket lønner ofte i forskjellige trinn. Som nivå 1-trener ligger lønna på ca 200,- pr time for betalte pt-timer, og ca 100,- for de gratis-timene som er inkludert i abonnementet til kunden. Hele poenget med disse gratis-timene er å gi kunden en så god opplevelse at de ønsker å kjøpe klipp av deg videre. Problemet er at du ofte snakker med kunder som har benyttet seg av disse gratis-timene, og da ender man ofte med å gi gratis-timer. Eksempelvis hadde jeg arbeidsdager der jeg gjennomførte f eks 8 pt-timer, hvorav 5 var gratis, 2 betalte 100,- og 1 betalte 200,-. I tillegg til dødtiden mellom kunder da, har du kanskje vært på senteret i 12 timer, og tjent 400,- timen. Dårlig betalt, men det er en investering for å senere kunne ha 8 betalende kunder (8*200=1600,-). Fortsatt er ikke timelønnen svært høy. 
  • Dersom du ikke evner å planlegge dagene dine med stålkontroll, ender man fort med mye dødtid. Husk at de fleste kunder vil helst ha timene sine enten fra 7-8, rett før jobb, eller 16-17, rett etter jobb. Det kan du selvsagt kun tilby til et par få, mens alle andre må finne seg i et mindre gunstig tidspunkt. Og dersom du da ikke klarer å samle kundene dine i “bolker”, ender du fort med å være på senteret hele dagen, med jævlig mange lunsj-pauser. Keep in mind at dersom du jobber fra 06-09 og har tre kunder, tar fri midt på dagen, og har kunder fra 16-21, sitter du ikke igjen med følelsen av å ha hatt en 8 timers arbeidsdag. Du kom klokken 05:45, og du var hjemme igjen 21.30. Da er det under 9 timer til neste arbeidsdag begynner. Og tro meg. Du ønsker 8 timer søvn. Dette punktet er ekstra viktig å tenke nøye gjennom. Er det noe for deg? For meg ble det voldsomt, og jeg endte med å bli syk av det. Jeg var syk i tre uker. Skulle jeg jobbet videre hadde jeg vært nødt til å systematisere dagene mine, og kundene mine i langt større grad
  • Helger er ikke helger. Kunder vil garantert spørre deg om å stille opp både lørdager og søndager. For dem er det trening, for deg er det jobb. Problemet er at det er da de har mulighet, i og med at du har fult skjema i “prime time” ellers i ukedagene. Da er det bare å stille opp.
  • Under utdannelse er det ingen lønn, og nær umulig å ha en ekstra-jobb, hvert fall dersom du tar en intensiv opplæring. Vær veldig nøye med å planlegge økonomien i henhold for å overleve. Første en mnd uten lønn, etterfulgt av tre måneder med lav til fraværende lønn..? Møt forberedt på dette

Alt i alt…

… vil jeg anbefale alle som vet at de ønsker å jobbe med trening og en aktiv livsstil å teste ut Personlig trener. MEN, det gjelder kun for deg som har råd til å gjøre det. Det gjelder kun for deg som har råd til å gå tre måneder med dårlig økonomi før ting stabiliserer seg. Og det er en sabla fordel om du klarer å jobbe svært fleksibelt og variert. Kunder kansellerer hele tiden, og du må skyve avtaler foran og bak deg til enhver tid. Det krever en del is i magen og å være streng med kundene sine. Dukker du ikke opp, betaler du likevel.

Du kommer til å få noen helt fantastiske opplevelser. Det knyttes et helt spesielt bånd mellom trener og kunde. Når du først skjønner hva kunden din liker, motiveres av og endelig mestrer ting dere har terpet på.. Du skal være ganske kald for ikke å bli råstolt og litt rørt av det. Når du i tillegg ser kunden dine nå målene de setter seg, og hvordan de setter personlige rekorder på løpende bånn.. Det kan være så enkelt som at en du har jobbet tett med plutselig meddeler at smertene i skulderen er borte, eller at de gikk en lang tur uten å måtte ta pause halvveis. Da vet du at du har gjort en forskjell hos den personen. Det er magisk. 

Jobber du som personlig trener, eller har erfaring med det? Er du enig eller uenig? Jeg hører gjerne fra deg i kommentarfeltet under! 🙂 

Jeg vil dele noen bilder fra en økt med en av mine favoritt-kunder, og en svært god venn, Christopher. Chris hata meg de første øktene, og var langt nede når vi hadde cardio. Etter noen solide økter sammen fant vi ut at boksing var hans greie. Han var mer sliten enn noen gang, men bare se på det trynet; Er det en kar som har hatt det gøy eller? Chris, det var fantastisk å jobbe med deg! 🙂 

Jeg håper du ble noe smartere av dette, og nå kan ta et mer overveid valg på hvorvidt dette er noe for deg. Lykkes du som PT, ligger alt til rette for en jobb du kan ha glede, og nytte, av i mange år fremover. Lykke til med valget, og lykke til med eventuell jobb.

Trenger du hjelp til å sette opp ditt eget trenings- eller kostholdsprogram?  Ta kontakt på andre.askeland@gmail.com for mer informasjon 🙂 Kanskje har du spørsmål rundet utdannelsen eller annet praktisk rundt å være personlig trener? Legg igjen en kommentar under, så hører du fra meg!

Legg igjen en kommentar :)