Finn ditt publikum

Selv om vi gjerne skulle ønske det, er det ikke alle som kommer til å lese bloggen din.. Tro det eller ei. Derfor er det greit å vite hvem som gjør det, og skrive direkte til akkurat de! 🙂 I dag snakker vi om å finne ditt eget publikum!

Å dele inn et publikum kan gjøres på tusen forskjellige måter, etter tusen forskjellige kriterier. Og som regel er det svært vanskelig å vite i hvilken ende man skal starte, og hvordan skrive direkte til de. Hadde jeg hatt fasiten, hadde jeg nok bodd på Bahamas, og skrevet dette med en paraplydrink i venstre lanke, mens pengene rullet inn på konto! Men noen tips har jeg lært meg, og de kan komme godt med for deg som både vurderer å starte en blogg, eller for deg som kanskje har holdt på en stund, men sliter litt med å finne ut hvem du skriver for.

Jeg deltok på et seminar i regi av Thomas Moen, CEO i United Influencers som huser de største bloggprofilene i landet. Han snakket mye om nettopp publikum. Og etter å ha lyttet, feilet, forsøkt og feilet litt til, har jeg endelig lyktes med å danne meg et bilde av hvem som er mitt publikum. Det handler mest om å finne de rette parameterne å se etter.

Alder, kjønn og bosted er ikke så viktig for min del, men for andre kan det være avgjørende. Dersom du har en blogg om pensjonsordninger (………), kan nettopp alder være svært viktig å ta hensyn til. Dersom du skriver en skjønnhetsblogg, vil nok kjønn være viktig.

For min del, var det viktig å finne mine leseres interesser. Kanskje leser du dette fordi du er i ferd med å starte å blogge, eller kanskje trenger noen gode tips til veien videre? Da blir det viktig for meg å skrive på en måte som gjør at du føler at du lærer noe. Du kan være alt i fra 11 år til 111 år for alt jeg bryr meg om. Mann eller dame er ikke så farlig det heller, for så lenge du skal blogge, vil mange av tipsene du finner her være relevante uansett.

Gjør det enkelt – Se for deg en person!

For min del, ble det viktig å følge Thomas´ sitt tips, om å lage en “Gravatar”. En Gravatar er en tenkt person, som har en del egenskaper, forutsetninger, eller holdninger. Hva er viktig for din Gravatar? Alder? Bosted? Jobbsituasjon? Religion? Å jobbe i en spesielle bransje? Eller er interesse for temaet du skriver om det viktigste?

Les også “Hvordan begynne å blogge? #01 – Velg ditt eget tema!” – Som er første innlegg i denne serien!

For alle del! Det må gjerne være flere egenskaper knyttet til din Gravatar, eller tenkte person. Vet du hvem du skal skrive til, er det ofte lettere å vite hvordan du skal skrive. Snakker du på samme måte til en 10 åring, som du gjør til moren din? Forhåpentligvis ikke 😛 Du merker kanskje hvordan du også snakker forskjellig til venner og venninner, i forhold til hvordan du snakker med kollegaer, eller sjefen din? Vi spiller alltid en rolle når vi kommuniserer med andre.

Ting du kan ta høyde for når du skal finne ditt publikum er blant annet;

  • Alder (Fjortisblogg, eller for voksne?)
  • Kjønn (Er leserne hovedsakelig menn eller kvinner?)
  • Bosted (Skriver du om lokale emner? Mat, happenings, festivaler?)
  • Interesser (Mote, sport, hverdag, religion, livsstil, trening, bil, båt, utdanning, jobb?)
  • Hobbyer (Kanskje driver du en gitar-blogg, og skriver om dette? Hvem er da publikum? Lager du gitarer selv, eller lærer du bort hvordan spille gitar?)
  • Sivilstatus (Er tekstene dine rettet mot single, eller de i forhold? Kanskje skriver du om ekteskapsproblemer? Da er det greit å ta opp temaer som andre gifte kjenner seg igjen i)
  • Erfaring (Har dine lesere erfaring med det du driver med? Driver du en blogg om koding av nettsider, er det viktig å huske på om du snakker til nybegynnere eller mer erfarne kodere
Folk i byen, med mange interesser
Heldigvis er det nok av interesser der ute, så vi har alle noe å skrive om 😀

Finne målgruppens fellesnevner

Når du nå begynner å ha tegnet for deg en person, som du ønsker å snakke til, er det på tide å finne ut hvordan du skal få denne personens interesse! Overskriften i denne posten er “Hvordan begynne å blogge? – #02 – Finn ditt eget publikum”. Det er ingenting i den overskriften som er tilfeldig. Her er mitt resonnement til hvorfor den fungerer. Har du noen innspill, hører jeg de svæææært gjerne i kommentarfeltet under.

  • “Hvordan begynne å blogge?”. Forhåpentligvis trigget det interessen din siden du enten er i ferd med å starte en egen blogg, driver en blogg allerede, eller er nysgjerrig på hvordan det fungerer.
  • “#02” – Her forsøker jeg å fortelle deg at dette er ett innlegg, i en serie om det samme emnet. Forhåpentligvis vil du da lese også de andre når de kommer, og følge tråden fra start til slutt.
  • “Finn ditt eget publikum” – Dette sier noe direkte om akkurat hva dette innlegget handler om. Forhåpentligvis var det akkurat dette du lette etter, dersom du googlet emnet, eller at det er noe du har lurt på, og endelig tror du kan få svaret på.

Hvem er ditt publikum? Hvordan kan du kommunisere direkte til den målgruppen? Tenk på ordbruk, slæng, bruk av smileys og rettskriving. Tenk at du snakker med din egen Gravatar, og forsøk å tilpasse innholdet deretter.

Jeg håper dette ga deg litt kjøtt på beinet, i forhold til å finne ut hvem som er dine lesere, og ditt publikum! Er det noe du lurer på, er det bare å slenge igjen en kommentar her, eller på face.

Du finner meg også på sosiale medier – Facebook – HER, eller Instagram – HER!

Følg med videre, for neste innlegg: Hvordan begynne å blogge? #03 – Velg rett bloggplattform! 

 

Legg igjen en kommentar :)